Jak již název napovÃdá, základnà škola by dÄ›ti mÄ›la nauÄit základy, které budou potÅ™ebovat k tomu, aby na nich mohli stavÄ›t napÅ™Ãklad na stÅ™ednÃch Å¡kolách. Mezi pÅ™edmÄ›ty, se kterými se zde setkáme, tak patřà napÅ™Ãklad i fyzika, chemie Äi pÅ™ÃrodovÄ›da, a to i pÅ™esto, že naprostá vÄ›tÅ¡ina žáků se žádnému z tÄ›chto oborů vÄ›novat v životÄ› nebude.
Â
To pÅ™inášà otázku, proÄ jsou vlastnÄ› souÄástà osnov. Nebylo by lepÅ¡Ã, kdyby se je uÄili ti, kteřà o nÄ› majà zájem, až na stÅ™ednà škole? Koneckonců kdo z nás si pamatuje, co se na základnà škole napÅ™Ãklad ve fyzice uÄil? Asi jen málokdo. ProÄ je to tedy nezbytné?
Â
Â
Hned z nÄ›kolika důvodů. TÃm hlavnÃm je to, že se tak nauÄÃme základnà pÅ™Ãrodnà zákony i to, jak svÄ›t vlastnÄ› funguje. Nenà to jen o tom, že spoÄÃtáme, jakou rychlostà jede vlak, když vyrazà ze stanice A v tolik hodin a dorazà do stanice B v tolik, ale o tom, že si uvÄ›domÃme, že rychlost, Äas a vzdálenost spolu souvisÃ.
Â
Dnes se pak ukazuje, jak důležité to je. StaÄà se jen podÃvat na mnoho konspiraÄnÃch teoretiků. VÄ›tÅ¡ina tÄ›chto teorià se dá velmi snadno vyvrátit právÄ› pomocà znalosti základnÃch pÅ™ÃrodnÃch fyzikálnÃch a chemických zákonů, které se uÄÃme právÄ› již na základnà škole.
Â
Â
Je prokázáno, že lidé, kteřà se tÄ›mto vÄ›cem z nÄ›jakého důvodu nevÄ›novali, jsou mnohem náchylnÄ›jÅ¡Ã k tomu věřit různým konspiracÃm, neboÅ¥ neznajà ony základnà vÄ›ci, které by je okamžitÄ› vyvrátili. A v průbÄ›hu epidemie koronaviru se ukázalo, jak to může být nebezpeÄné. Kolik lidà zemÅ™elo jen proto, že se odmÃtli oÄkovat jen proto, že se báli mikroÄipů, aÄkoliv je jasné, že mikroÄipy jsou pÅ™ÃliÅ¡ velké, než aby je bylo možné nabrat do běžné injekÄnà stÅ™ÃkaÄky?
Â
Proto bychom tÄ›mto pÅ™edmÄ›tům mÄ›li vÄ›novat naopak mnohem vÄ›tÅ¡Ã pozornost, než se jà dnes dostává. Nakonec totiž mohou zachránit i životy. A na to bychom nikdy nemÄ›li zapomÃnat.